İş Sağlığı Ve Güvenliği Kanun Tasarısı İle Gelen Yenilikler

Konuyla ilgili yazıyı okumak için tıklayınız »

İş sağlığı ve güvenliği tasarısı,Çalışma Ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından Avrupa Birliği standartlarına uyum amaçlı hazırlanmıştır.İş Kanunu kapsamında iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili hükümler yer alsa da;kamu işçilerine dair herhangi bir düzenleme bulunmamaktaydı.Yeni iş sağlığı ve güvenliği kanun tasarısıyla öncelikle kamu işçileri de güvence altına alınmıştır.Yani artık yeni iş sağlığı ve güvenliği kanun tasarısı ile birlikte kişinin özel sektör işçisi,kamu işçisi,stajyer,çırak olduğuna bakılmaksızın bu kanun kapsamında olacaktır.Yeni iş sağlığı ve güvenliği kanun tasarısı ile gelen yenilikleri maddelemek gerekirse;

-Öncelikle kendi işini yapanlar,ev işleriyle uğraşanlar bu kanun kapsamında değillerdir.

- Yeni iş sağlığı ve güvenliği kanun tasarısıyla birlikte bir iş yerini birden fazla işveren kullanıyorsa bu iş yerinin iş sağlığı ve güvenliğinin birlikte karar alınarak belirlenmesi gerekmektedir.

-Alt işverenin iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin önlemleri alıp almadığını asıl işveren mutlaka denetlemesi zorunludur.

-İşverenin gerekli eğitimleri vermesi zorunludur.Eğitim masrafları işçilerden istenemeyecek ve eğitim süreleri çalışma sürelerinden sayılacaktır.

- Yeni iş sağlığı ve güvenliği kanun tasarısıyla birlikte iş sağlığı ve güvenliği konularını konuşmak üzere iş sağlığı ve güvenliği çalışan temsilcisi seçilecektir.

2-50 arasında işçi çalıştıran iş yerlerinde 1 temsilci,

51-100 arasında işçi çalıştıran iş yerlerinde 2 temsilci,

101-250 arasında işçi çalıştıran iş yerlerinde 3 temsilci,

251-500 arasında işçi çalıştıran iş yerlerinde 4 temsilci,

501-1000 arasında işçi çalıştıran iş yerlerinde 5 temsilci,

10001-üzeri arasında işçi çalıştıran iş yerlerinde 6 temsilci,

-İş yeri doktoru ve iş güvenliği uzmanı çalıştırmak için zorunlu olan 50’den fazla işçi olması koşulu kaldırılmaktadır.Yani iş yerinin sanayi kuruluşu olduğuna ve kaç işçi çalıştırdığına bakılmaksızın iş yeri doktoru ve iş güvenliği uzmanı bulundurulması zorunlu hale gelecektir.İşverenler bu hizmeti Ortak Sağlık Birimin’den de alabileceklerdir.

-İşin durdurulması 3 iş müfettişi tarafından kararlaştırılacaktır.İşverenler itirazlarını yerel mahkemeye 6 iş günü içinde yapmaları gerekecektir.

- Yeni iş sağlığı ve güvenliği kanun tasarısıyla birlikte iş güvenliği uzmanlık belgesi aşamalı olarak verilecektir.

-Meslek yüksek okulları mezunlarına da C (az tehlikeli iş yerleri) ve B (orta tehlikeli iş yerleri) sınıf iş güvenliği uzmanlık belgesi alabilme hakkı tanınmıştır.

- Yeni iş sağlığı ve güvenliği kanun tasarısıyla birlikte gelen bir kısıtlama ise mühendislik gibi lisans bölümlerinden mezunların iş güvenliği uzmanlık belgesi alabilmesi için 2 yıl iş hayatında çalışmış olması koşulu getirilmiştir.

-İş sağlığı ve güvenliği bölümünden mezun olanların iş güvenliği uzmanı belgesini alabilmesi için ise 4 yıl iş hayatında çalışmış olması şartı aranacaktır.

-Yeni işe girecek olan kişiler o işte çalışmaya uygun olduğunu gösteren sağlık raporu alması zorunlu hale gelmiştir.

-Alt işveren ve asıl işverenin toplam işçilerinin sayısı 50’den fazla olması halinde iş sağlığı ve güvenliği kurulu asıl işveren tarafından kurulmalıdır.

-Yeni iş sağlığı ve güvenliği kanun tasarısıyla birlikte yangınla ilgili tatbikatların yapılması zorunlu hale gelmektedir.

-İş kazaları ve meslek hastalıkları Sosyal Güvenlik Kurumu’na bildirilecektir.

-Sağlık kuruluşları,kendilerine gelen iş kazalarını 10 gün içinde Sosyal Güvenlik Kurumu’na bildirmeleri zorunludur.

-İşverenler,iş sağlığı ve güvenliği açısından çalışanların önerilerini dinlemelidir.

-Ulusal İş Sağlığı Ve Güvenliği konseyi kurulacaktır.

-İşverenler,geçici işçilere iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgiler vermekle yükümlüdür.

- Yeni iş sağlığı ve güvenliği kanun tasarısıyla birlikte iş yerleri az tehlikeli,orta tehlikeli,çok tehlikeli olmak üzere 3 sınıfa ayrılacaktır.

- Yeni iş sağlığı ve güvenliği kanun tasarısıyla birlikte işletme belgesi alma zorunlululuğu ortadan kaldırılmaktadır.

-10 işçiden az işçi çalışan iş yerlerinde iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin hizmetler kamu tarafından verilecektir.

-İş yerine sarhoş gelmek ibaresi yeni iş sağlığı ve güvenliği kanun tasarısıyla birlikte alkollü olarak değiştirilmektedir.Yani kişi sarhoş olmayıp vücudunda alkol olmasıyla birlikte kıdem tazminatsız feshedilebilecektir.Ancak Yargıtay bu zamana kadar sarhoş olmayı esas almıştır.Bu madde oldukça tartışmalıdır.

-Düzenlemelere aykırı davranıldığı takdirde 100 TL ile 8.000 TL arasında para cezası kesilecektir.

• Uzmanımız Gökay Önol'a istediğiniz konuyla ilgili danışabilirsiniz.
    Sorularınızı artık Forum üzerinden değerlendirmekteyiz,
    Foruma ulaşmak için tıklayınız: İş Hukuku Forumu

• #1 serpil hazır tarafından yazıldı 1 year ago

Merhaba , Ben tam zamanlı tehlikeli sınıfta olan bir fabrikada çalışıyorum. Bu sene iş sağlığı ve güv.bölümü okuyorum. Belgemi alınca B sınıfına nasıl yükseltebilirim?
    Burada çalışırken başka firmalarla sözleşme yapabilir miyim? Onların da SGK yatırmasına gerek var mı? Mail olarak cevap verirseniz memnun olurum.
    Kolay gelsin…

• #2 gokay tarafından yazıldı 1 year ago

Önce C sınıfı belgesi alacaksınız daha sonra belirli bir süre C sınıfıyla hizmet ettikten sonra yeniden sınava girip B sınıfı belge alacaksınız.Her çalıştığınız firmada sigortalı görünmeniz gerekmektedir.

• Comment Feed for this Post
mersin iş ilanları